maandag 14 november 2011

M.R.C.L. Classic Cup 2011

Zondag 13 november werd de laatste Classic Cup van 2011 verreden en ditmaal was de gekozen slotracelocatie M.R.C.L te Leeuwarden. Voor mij was het de eerste kennismaking met de club & baan en ik kan meteen meegeven, beide zijn uitstekend bevallen.Vlakbij het centrum van Leeuwarden ligt al decennia lang een mooie en uitdagende 28 meter lange zessporige Carrerabaan. De M.R.C.L bezit een rijke historie, die teruggaat tot 1967. De huidige Carrera baan is aangeschaft in 1989. Wie meer over de historie wil teruglezen, dit is te vinden op de site van M.R.C.L.Na de eerste kop koffie - de wekker ging namelijk al om iets voor vijf - begonnen de oefenronden. In eerste instantie verliep de training met de gele Porsche 911R redelijk normaal, maar na een minuut of vijf begon deze te bokken en soms zelfs spontaan stil te vallen. Alle handelingen met de slepers ten spijt, ongeacht welk spoor, de 911 had er géén zin in.Vervolgens werd de NSR Porsche 917K Daytona #1 uit de slotracekoffer gehaald en deze reed als vanouds snel en betrouwbaar. Na een volledige trainingsstint ging de NSR vervolgens probleemloos door de keuring.Om toch de baan beter te leren kennen, mocht de Fly Porsche 917K Gulf #2 haar opwachting maken. Van alle sporen bleek baan zes het meest listige. Na start/finish heeft deze de kortste knik bij de eerste bocht en vervolgens mag ook de binnenbocht in de carousel worden genomen.Nadat de vierentwintig deelnemende Classic slotcars door Frank waren goedgekeurd, konden de vier heats met elk zes deelnemers van start gaan. De wedstijdleiding had - ondanks een paar kleine computerbugs tijdens de race - het toernooi goed onder controle.Vanaf het eerste 'startschot' werden op de S1 bandjes scherpe tijden gereden en lag het hele veld dicht bij elkaar. De meeste deelnemers hadden zich ingeschreven voor de Modified en Standaard klasse, met als gevolg veel getunede Fly's en slotcars van het fabrikaat NSR en Slot It.Alleen Rob deed mee in de Touring klasse met de mooie Carrera Opel GT. Met de gele Porsche 911R had ik anders ..., maar goed, Rob liet zijn GT af en toe lekker dwars door de carousel glijden. De opnieuw rood gespoten Fleischmann Alfa van RaceJan deed het niet alleen erg goed, Jan won ook nog de concours d'elegance.Tijdens de eerste race hadden zowel Jan Willem als ondergetekende 136 ronden afgelegd, alleen was het onderlinge verschil een halve ronde in mijn voordeel. Tijdens de tweede race konden we in dezelfde heat het verschil gaan uitmaken. JW nam na drie stints steeds meer voorsprong en tijdens mijn stint in het lastige spoor zes werd ik zelfs op een ronde gezet. In de vierde stint verhuisde JW naar het zesde spoor en mocht ik in spoor vier aan de inhaalrace beginnen.Na een derde van de stint wist ik me inderdaad te unlappen, maar mijn tempo lag niet hoog genoeg om op gelijke voet te komen, totdat JW een paar ronden voor het einde deslotte en ik een halve ronde voorsprong kon nemen. Met de gele NSR Porsche 917K van JW op spoor vier en mijn NSR Porsche 917K op spoor twee zou de beslissing in de laatste drie minuten gaan vallen.De afstand bleef redelijk constant, totdat een crash met een andere slotcar roet in het eten gooide. JW naderde me op minder dan een meter en bleef op me inlopen. Met nog tien seconde te gaan gingen we gelijk over start/finish, knikte de eerste bocht door en gleden door de carousel. De gele NSR van JW was net iets eerder de laatste bocht voor het rechte eind uit. De Sandeman Porsche kreeg nog even wat prik mee en de tijd was om. Beide Porsches gleden nog iets vooruit, met als resultaat zes baanstukken verschil in het voordeel van JW, hoezo close racing?In de finale waren de leden van M.R.C.L. zeer goed vertegenwoordigd. Alleen Sebastiaan was in staat zich bij de toprijders van de dag aan te sluiten. Hoewel hij de overwinning naar zich toe wist te halen, kreeg hij dit bepaald niet kado. Als enige van de dag wist hij wèl tot twee maal toe onder de zeven seconde te rijden. Positie twee tot en met negen waren vervolgens voor de thuisrijdende clubrijders.Met vierentwintig Classics aan de start op een uitdagend circuit met spannende races en een goede organisatie, kan niet anders geconcludeerd worden dat het een geslaagde dag was !

6 opmerkingen:

  1. Weer zeer lezenswaardig, met historische feiten en een spannend ooggetuige verslag van de race, gelardeerd met toepasselijke foto's. Je legt de lat wederom zeer hoog, als erkende blogger.

    Het was jammer dat mijn uitvlieger, jou uiteindelijk de das omdeed, die verloren tijd kwam je net tekort.

    Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent het schrijven nog lang niet verleerd, blijf ons nog lang verwennen. En ook nog bedankt voor de lift!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verslag Harold! Dat deel van rond vijf (5) uur het bed uit is wel een van de redenen dat ik niet heb meegedaan, maar ik ben wel van plan nog met een classic mee te gaan doen (Steffer ook).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Haropld,
    Ook dit is weer een mooi verslag,alleen daarom al blijf ik op de baan op je jagen!
    Mooie strakke foto's ook!
    Tot volgende week zondag voor the next episode...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oeps ..ik bedoelde natuurlijk "hi Harold"...

    BeantwoordenVerwijderen